گزارش صعود یک روزه به قله سنبران
  • اخرین ویرایش: -/-
  • (رتبه فعلی 0.0/5 ستار ها) تمامی آرا: 0
  • Print Friendly Version of this pageچاپ Get a PDF version of this webpagePDF

گزارش صعود یک روزه به قله سنبران (اشترانکوه)

برنامه صعود به بلندترین قله اشتران کوه یعنی «سن بران» بود.باید یادآوری کرد این قله بلندترین قله استان محسوب می شود و جزو 31 قلل استان ایران است، که به شرح زیر اجرا شد؛
ساعت 8:30 صبح روز چهارشنبه 97/03/15 با ماشین شخصی و به تعداد 6 نفر راهی سفر به استان زیبای لرستان شدیم.
از این شهر به طرف بخش دربند ادامه مسیر دادیم.(لازم به ذکر است دربند یکی از ایستگاه های قطار خط تهران – اهواز است).
پس از طی چند کیلومتر دیگر به روستای کوهستانی طیان وارد شدیم که محل شروع کوهپیمایی ما بود(ارتفاع 1800 متر).
ساعت 16:40 بعداز ظهر به روستای طیان رسیدیم و شب رو اونجا موندیم .در ساعت 4 صبح پنج شنبه 98/03/16 برنامه رو شروع کردیم و به محل پناهگاه گُل گُل در ارتفاع 2700 متر ساعت 7:5 رسیدیم.
مسیر صعود به شکل پاکوبی مشخص تا اینجا ادامه داشت .
وضعیت هوا گرم و صعودرو دشوارتر کرد  ، اما طبق آمار هواشناسی از بعدازظهر هوا بارانی می شد.
«حمل کوله های نسبتاً سنگین از نکات بارز صعود بود.»
پس از نیم ساعت استراحت درکنار چشمه زیبا و پرآب گُل گُل به طرف پناهگاه دوم این مسیر که به چال کبود مشهور است ، حرکت کردیم.
قسمت عظیم این مسیر از روی یال پر شیبی می گذرد که به آن «گرده ماهی» می گویند .
برف از ارتفاع 3000 متری با حجم زیاد به چشم می خورد.
سنگ چین ها راهنماهای مناسبی برای ادامه مسیر بودند.
در ساعت 10:30 به محل پناهگاه چال کبود رسیدیم(ارتفاع 3700 متر).
چال کبود به شکل میدانی وسیع است که برخی قلل اشتران کوه در اطراف آن قرار گرفته اند که اسامی آن ها گُل گُل – گل گَهر و سن بران است که با توجه به بارش های اخیر چهره کاملاً زمستانی داشت.
پس از استراحتی کوتاه به راه خود از مسیر شرقی و نرمال به طرف قله سن بران به راه افتادیم.
مسیر از روی برف چال‌های (چال کبود) با شیب کم شروع ، سپس پر شیب شد و بعد از آن بر روی خط الرأس سنگی قرار گرفت.

اعضای تیم به نوبت برف کوبی را ادامه داده در ساعت 13:40 به بام استان لرستان دست یافتیم.
به دلیل هوای مناسب حدود 30 دقیقه روی قله توقف داشتیم.
دیدن دریاچه زیبای گهر از فراز این قله منظره بسیار زیبایی داشت.
پس از عکاسی ، فرود را از مسیرِ  زیر قله  آغاز کردیم.
وضعیت هوا ابری و رو به بارش بود.
پس از رسیدن به چال کبود و کمی استراحت مسیر طویل بازگشت را در پیش گرفتیم و در ساعت 18 با رسیدن به روستای طیان صعود خود را با موفقیت به پایان رساندیم .
شب رو در روستا ماندیم و صبح روز جمعه 98/03/17 ساعت 6:30 مسیر برگشت به خانه را آغاز نمودیم .

این صعود با سرقدمی حامد صالحی کونورد توانا و پر انرژی و عقبدار عباس عبدی نسب صورت گرفت اضافه کنم‌که در این صعود 4نفر از کوهنوردان شهرستان رامسر همراه تیم بودن.